GIGTECH tilt het Burgerweeshuis naar een hoger niveau
Het Burgerweeshuis verzorgt al sinds 1981 popconcerten en dansavonden in het historische centrum van Deventer, waar zij gevestigd zijn in een karakteristiek monumentaal pand. Freek Ros, productieverantwoordelijke bij het Burgerweeshuis, heeft GIGTECH gevraagd om het netwerk te herzien en klaar te maken voor de toekomst.
Het bestaande netwerk was verouderd, waardoor het traag en onveilig was geworden. Het Burgerweeshuis was al deels gestart met het vervangen van enkele losse hardwarecomponenten, maar een doel- en toekomstgericht plan ontbrak nog aan het verhaal.
Na een gesprek over een buitenlocatie waar tijdelijk internet nodig was is GIGTECH ook betrokken geraakt bij de interne automatisering. Ros vertelt: “Ik vind het belangrijk dat een ICT-partner verstand van zaken heeft en weet jouw business inhoudt. Daarnaast is het fijn om partij te hebben die alles kan leveren, zodat je, wanneer je een project hebt, altijd kan aankloppen om het volledig uit handen te geven”.
GIGTECH is gestart door alle wensen op het vlak van ICT in kaart te brengen en op basis hiervan te adviseren over de aanschaf van de juiste componenten. Omdat het Burgerweeshuis al delen van het netwerk vervangen had werd dit als uitgangspunt genomen. Ros: “Marc van GIGTECH was bij ons langs geweest en ik heb onze huidige situatie laten zien. Hij luisterde aandachtig en gaf vervolgens helder aan wat er moest gebeuren om onze doelen te bereiken. Daarnaast heeft hij bewijzen geleverd waarmee hij goed kon aantonen waarom de voorgestelde aanpassingen noodzakelijk waren voor het beoogde resultaat. Ik heb weinig diepgaande kennis van ICT dus laat ik me graag adviseren door iemand die er duidelijk verstand van heeft.”
Het pand werd voorzien van nieuwe, nette patchkasten waarin de gebouwbekabeling opnieuw is aangelegd en netjes is weggewerkt. Alle losse switches en routers zijn vervangen door één groot managed netwerk waarop de bestaande Wi-Fi zenders zijn aangesloten. Alle netwerkcomponenten zijn opnieuw ingericht en beveiligd. Ook het Wi-Fi netwerk is opnieuw uitgemeten en optimaal ingericht zodat op elke plek weer perfect bereik is.
“GIGTECH is een solide no-nonsense partij met veel verstand van zaken van ICT én onze branche.”
Freek Ros – Burgerweeshuis
De tweede stap was het in beheer nemen van het netwerk en alle werkplekken zodat alle medewerkers van Burgerweeshuis bij één partij kunnen aankloppen voor alle ICT-vraagstukken. GIGTECH beheert naast het netwerk ook alle computersystemen en heeft de Office 365 cloudomgeving opnieuw ingericht voor een veilige en goede samenwerkingsomgeving. Ook is een nieuw back-upsysteem opgezet, zodat er geen risico meer is op dataverlies. “Ik vind het fijn dat er een partij is die ik kan contacten en die dit ook daadwerkelijk opvolgt,” vertelt Ros. “Ik had laatst een switch die uitviel doordat deze spanningsloos raakte. Vervolgens kreeg ik binnen vijf minuten een bericht met de vraag of alles goed was. Daarnaast biedt GIGTECH goede support. We kunnen hier altijd terecht en kunnen ervan uitgaan dat problemen altijd worden opgelost.”
Voor het beheer werken we met maatwerkabonnementen, om zo precies te bieden waar de medewerkers van Burgweerhuis behoefte aan hebben. Ros: “Ik wilde ons vooraf gestelde budget niet overschrijden en daarom was het dus heel fijn dat maatwerkabonnementen mogelijk zijn. Zo konden we exact krijgen wat we wilden en bleven we op deze manier ook binnen ons budget.”
Het Burgerweeshuis beschikt nu over een snel, veilig en up-to-date netwerk waarmee het met vertrouwen de toekomst in kan gaan, ondersteund door één ICT-partij die beschikbaar is voor alle vragen en toekomstige uitdagingen, zowel in het pand als op de geplande buitenlocaties. “GIGTECH is een solide no-nonsense partij met veel verstand van zaken van ICT én onze branche,” aldus Ros.