Volledig nieuw netwerk voor RSG N.O.-Veluwe in één weekend
Verplicht thuisonderwijs, een uitdaging waar vrijwel alle scholen een jaar geleden plotseling voor kwamen te staan. Sinds maart 2020 zijn alle scholen twee keer minimaal twee maanden dicht geweest. Op het moment van publicatie van deze case geldt voor het voortgezet onderwijs dat leerlingen minimaal één dag per week naar school gaan en verder thuisonderwijs ontvangen. Dit geldt ook voor de RSG Noord-Oost Veluwe, waarvan de 140 medewerkers er ook in deze bijzondere tijden voor moeten zorgen dat de 950 leerlingen het kwaliteitsonderwijs ontvangen waar ze aan zijn gewend.
“De overstap naar digitaal onderwijs maakte ons al snel duidelijk dat ons draadloze netwerk niet aansloot op onze behoeften,” vertelt Hans Smorenburg, verantwoordelijk voor kwaliteit, formatie en ICT binnen Aurora OnderwijsGroep, waar de RSG Noord-Oost Veluwe onder valt. “We merkten dat werken via Teams nauwelijks ging met ons netwerk. Dit konden we al snel herleiden naar achterstallig onderhoud en achterblijvende investeringen in het netwerk. Online lesgeven en vergaderen werd hierdoor erg lastig.”
Nou wil het toeval dat de Adviseur Bedrijfsvoering ICT bij een andere school binnen de Aurora OnderwijsGroep geregeld ook ingehuurd wordt als Network Engineer bij GIGTECH: Gerwin Vlijm. “Van Gerwin begreep ik dat GIGTECH niet alleen ICT-oplossingen voor evenementen levert, maar ook voor andere sectoren. Na kennismaking en inventarisatie bij ons op locatie merkten we al snel dat de mensen van GIGTECH erg flexibel zijn qua denken en planning. Wilden we net even iets anders in de offerte, dan was dat binnen een dag al aangepast en lagen er een nieuw plan en een nieuwe offerte op tafel.”
Na akkoord begon GIGTECH met de voorbereiding van het project. Deze fase was essentieel, aangezien de vernieuwing van het netwerk binnen één weekend moest plaatsvinden. De werkzaamheden mochten er uiteraard niet toe leiden dat het onderwijs tijdelijk stil zou komen te vallen. Voorafgaand aan dit weekend heeft GIGTECH het hele netwerk opnieuw ingetekend aan de hand van gesprekken met de ICT’ers van de scholengemeenschap. Dit resulteerde in een praktisch ontwerp, met daarbij tevens een overzicht van de benodigde nieuwe firewalls, switches en Wi-Fi access points, die de RSG vervolgens heeft aangeschaft. GIGTECH heeft deze vervolgens geconfigureerd voor maximale betrouwbaarheid.
“Wat me goed beviel in de samenwerking met GIGTECH is dat ook de eigenaar gewoon aanschuift en meedenkt over de oplossing. Hierdoor heb ik de samenwerking als laagdrempelig, toegankelijk en prettig ervaren.”
Hans Smorenburg – RSG N.O.-Veluwe
“We kozen heel specifiek voor 85 Wi-Fi access points van het merk Cambium, type XV3-8,” vertelt Andrew Rijnbeek, mede-eigenaar van GIGTECH. “Dit zijn zeer krachtige Wi-Fi 6 access points met vijf ingebouwde software defined radios, die geheel softwarematig aan te passen zijn naar de behoeftes van de aanwezige devices. Zo kan elk access point nu optimaal worden afgestemd op de specifieke bezetting van mobiele telefoons en laptops van dat moment. Komen er in de toekomst meer apparaten bij die de Wi-Fi 6 standaard ondersteunen? Dan kan daar eenvoudig op worden ingespeeld door de 2 5Ghz radio’s samen te voegen tot één 5Ghz 8×8 radio die de maximale kracht en performance kan geven van de 802.11 ax standaard. Deze aanpassing kan gedaan worden zonder upgrades of vervangingen te vereisen. Elk access point kan ruim 1000 clients aan.”
Tijdens het weekend van 8, 9 en 10 januari heeft GIGTECH vervolgens alle apparatuur vervangen. Het oude Wi-Fi netwerk werd verwijderd en alle nieuwe access points zijn door de hele school opgehangen om maximale dekking te bieden. Vervolgens is het netwerk uiteraard grondig getest en zijn op basis hiervan nog wat aanpassingen doorgevoerd. In de weken na oplevering heeft GIGTECH de situatie in gaten gehouden en waar nodig de instellingen nog verder verbeterd. GIGTECH ondersteunt de ICT’ers van het RSG blijvend bij specifieke vragen, tijdelijke oplossingen en de noodzakelijke aanpassingen bij veranderingen binnen het gebouw.
“Wat me goed beviel in de samenwerking met GIGTECH is dat ook de eigenaar gewoon aanschuift en meedenkt over de oplossing,” vertelt Smorenburg. “Hierdoor heb ik de samenwerking als laagdrempelig, toegankelijk en prettig ervaren. Ik kon merken dat de mensen van GIGTECH plezier hebben in hun werk en er net als wij veel voldoening uit halen wanneer een klus is afgerond.”